Eind augustus 2016 werd onze secretaris Rob van Dijk benaderd door Liesbeth Kragt, weduwe van de ons allen bekende Hans Kragt.
Hans is vrijwel vanaf de start van onze vereniging een actief lid geweest van de Pompemich, de laatste jaren hoofdzakelijk als schrijver en vaste leverancier van kopij voor ons blad in de vorm van artikelen en bindpatronen, alles geïllustreerd met eigen schetsen en foto’s.
Helaas is hij veel te jong, op 66 jarige leeftijd kort na zijn pensionering overleden. Zijn wens om dan ook weer in het Friese land zijn hobby te kunnen beleven met de Pompemich(ers), was hem niet meer gegeven.
Zijn betrokkenheid met de vereniging is tot het laatst heel sterk geweest. Zo bleek wel uit dit gesprek met Liesbeth: Hij wilde al zijn vliegbind-materiaal (en meer) nalaten aan de vereniging! Of wij dit bij haar wilden ophalen in Amersfoort.
Op 30 september hebben we dat dus gedaan, Rob en ik zijn met de groene bus die kant op gegaan, direct na de ochtendspits. We waren om een uur of elf bij Liesbeth die ons warm onthaalde met lekkere koffie en koek. Pratend over de moeilijke afgelopen periode en hoe verweven Hans’ vliegvispassie was met zijn dagelijkse leven en dus ook de Pompemich, vloog de tijd voorbij.
De “spullen” stonden in de hal en moesten de auto in, twee grote plastic boxen met allerhande materiaal, vijf 2-ladenblokjes , twee shopper-tassen vol, (bijna) alle nummers van het VNV-blad “De Nederlandse Vliegvisser”en als klapstuk een door Frans van Pelt, mede oprichter van onze vereniging, handgebouwde splitcane vliegenhengel in perfecte conditie!
Het was dus zorgvuldig passen en meten om alles safe in te laden, dat is blijkbaar gelukt want na een voorspoedige terugreis was alles nog intact.
Binnenkort in de kerngroepvergadering, zullen we inventariseren en ons plan hiervoor maken.
PS : na afloop van de clubavond van oktober hebben we nog met een paar man een korte werpsessie gedaan met de splitcane-hengel , met een #4 lijn bleek de zaal te klein, wat een kanon!
Het ontlokte Martin de uitspraak:”we moeten eens aan een goede verzekering gaan denken…”
Enne… ik heb me beheerst en heb er NIET mee op voorn gevist… en dat was moeilijk…!
Kees Lutz