Tsjechië 2005

      Geen reacties op Tsjechië 2005
Tsjechië 2005, een idee voor 2006?
We rijden langs de Jizera. Het is 3 juni 2005, acht uur ’s ochtends en we zijn stiknieuwsgierig naar ons huisje . De rivier ziet er veelbelovend uit, dus we popelen. Na een bocht zien we een huis tegen de heuvel aangeplakt, 50 meter van de rivier. Rybnice nad Jizerou nummer 63 , dit is ons onderkomen voor de komende week! Eerst doorrijden naar Vrachlaby om de vergunningen te regelen voor ons zessen:Wietze v.d. Meulen –Heerenveen, Henk Buring-Renkum , Kees Stam en Rens Dubbelt- Santpoort, Lex van Dijk – Leiden en ikzelf Rob van Dijk –Heerenveen. Een fraai gezelschap vismaten waar je wel wekelijks mee op pad zou willen. Maar ja eens per jaar naar Zweden, Ierland, Denemarken, Duitsland of het Oostvoornse meer; we hebben niets te klagen.
In Vrachlaby is alles opgebroken, maar na wat vragen komen we bij de plaatselijke dierenwinkel/hengelsportwinkel. In Nederland denk je dan hmm, is dit iets? Ja dus, prima materiaal en een grote sortering prachtige vliegen voor weinig. De jongste bediende spreekt wat Engels en met handen en voeten regelen we 6 weekvergunningen. Er staan meer vissers en ja hoor… Nederlanders, zij vertrekken morgen weer. Ze geven ons een gouden tip- huur Petr, een visgids, in. Petr blijkt ook in de winkel te staan en in vlot Engels spreken we af dat hij ons morgen(zaterdag) wegwijs zal maken in het gebied en het tsjechnimfen zal introduceren.
Nu nog de staatsvergunningen regelen . De eigenaar van de zaak loopt rustig met ons mee naar het stadhuis, brengt ons naar een kamer met 2 dames , mompelt wat in het Tsjechisch en laat ons alleen. Nou dat hebben we geweten! We zijn redelijk voorbereid- paspoort, Nederlandse vergunning,geld- maar dat drie man vergunningen komen halen voor zes man levert heel veel problemen op. Na ruim een uur, zenuwachtige dames, en wat steun van de hengelsportwinkelier staan we opgelucht buiten . Het is 11 uur, 25 graden en zonnig. Een halve liter pils op een terrasje gaat er goed in. Terug naar ons huis zien we weer prima stekken. De huiseigenares is reeds gearriveerd en legt ons het gebruik van boiler, keuken en houtkachel uit. Het huis is perfect, met een overdekt terras/balkon en een groot terras met open haard. ’s Avonds vang ik illegaal ( de weekvergunning gaat morgen pas in) een paar kleine forellen.
Zaterdag 4 juni.
Het weer is omgeslagen; het miezert en Petr heeft keelontsteking, dus onze afspraak wordt verplaatst naar zondag. Hij geeft ons wel een aantal goede stekken en tips over vliegen. We moeten de bovenloop van de Labe (Elbe) proberen met kleine droge vliegen- haak14-18. Inderdaad een schitterende, snel stromende rivier met veel rotsen en begroeiing, dus echt pielen. Korte driftjes, rol-en backhandworpen, maar de beloning is er naar. Sterke wilde beekforel van 20- 30 cm, bruinig van kleur vanwege de oorsprong van de Labe in een groot veengebied. We vissen 3 stekken zorgvuldig af en ontdekken dat punt 14 echt nodig is want een paar grotere forellen ( 35+?) gebruiken rotsen en takken om los te komen . Vroeg avondeten in het dorpje. Zelf koken is eigenlijk overbodig want voor 5 euro eet je een goeie schnitzel met sla en patat + 2 halve liters pils! De avondsessie voor de deur is minder succesvol, ik vang 2 forellen en een vlagzalm en ben daarmee “kampioen “. Henk pakt met de spinner een vlagzalm van 38 cm. Bij de open haard buiten nog wat nagekaart en genoten van de ruisende rivier.

Zondag 5 juni.
Petr staat om 8.45 op de stoep. We rijden in zijn auto naar de eerste stek, een stroomversnelling na een dam. Wild zuurstofrijk water,zeer geschikt voor tsjechnimfing. Hij tuigt onze hengels op met 3 nimfen, de zwaarste boven, felgekleurd en daaronder op 30 cm afstand 2 lichtere nimfen –olijf en bruin/zwart. Soms ook andersom, dus de zwaarste onder of op “twee”. Korte worpjes, het tempo van de stroom volgen stroomafwaarts en bij elk ” stopje” slaan. Met mijn 2eworp pak ik een klein forelletje en kort daarna een 38-er. Petr, die achter mij staat te coachen is laaiend enthousiast en maakt foto’s voor zijn PR boek. Het is voor het eerst van mijn leven dat ik vis met een gids en ik kan het iedereen aanraden. Hij geeft goede tips, tuigt hengels op en weet veel van de natuur en het land. We bezoeken 3 stekken, op de 2estek pak ik alleen maar stevige vlagzalmen( 35 cm), bijna voor mijn voeten. Ook Wietze vangt goed en Henk, de oudste van ons groepje, heeft succes met de spinner. Tussen de middag serveert Petr ons een Tsjechische lunch met eigengemaakte frambozenwijn. Om 17.00 uur nemen we afscheid en de andere drie maten, die zojuist gearriveerd zijn, spreken meteen met Petr af voor woensdag.
De rest van de week.
Het is fantastisch om in zo’n omgeving te verblijven. 80 kilometer water om te bevissen, een huis aan de rivier, 2 auto’s, goeie vrienden en op zijn tijd en lekkere borrel bij de open haard.
De rivieren zijn uitdagend, de bovenloop van de Labe (Elbe ) is wild en vraagt nogal wat balanceer-en werpkunst, maar de beloning is schitterende wilde forel. Helaas regent het twee dagen ook pijpenstelen en zien we hoe dat de rivieren drastisch beïnvloedt. Het water stijgt zeker 30 cm, kleurt behoorlijk en het waden is goed oppassen. De nimftechniek komt goed van pas en als het droog wordt zijn de laatste twee dagen weer fantastisch. Door de tips van onze gids kunnen we goed kiezen voor “ makkelijk” met kans op grotere forel en vlagzalm in de Jizera en moeilijk pielen in de bovenloop van de Labe voor de schitterende wilde beekforel. Op de laatste vrijdagmiddag en-avond pak ik op een vlak stromend stuk Jizera 14 forellen met een eendekontje, bruinig, haak 16. De drie grootste zijn tussen de 35 en de 40 cm! ’s Avonds roken we een paar forellen, die met de restjes brood, olijven, salami, natuurlijk wijn, bier en de laatste drupjes whisky fantastisch smaken. De verhalen worden weer sterker, maar dat hoort er bij. De volgende ochtend rijden we om negen uur weg; de Jizera kijkt ons nog een poosje aan en we spreken af dat we elkaar zeker weer zullen terugzien!
Organisatie:
  • 6 persoons huis, geboekt via Novasol( goede service en afhandeling) novasol.nl,   gehuurd voor 8 nachten, om op vrijdag makkelijk de vergunningen te kunnen regelen. Kosten incl. annuleringsverzekering 351 euro Happyhome heeft ook een goed aanbod. www.happyhome.nl
  • 2 auto’s, makkelijk voor het vissen op meerdere stekken
  • vergunningen, de staats-en de weekvergunning. Meenemen: paspoort en je Nederlandse vergunning van VNV, hengelsportvereniging. Kosten ongeveer 44 euro.
  • Koop een goede detailkaart bij de hengelsportwinkelier
  • Huur voor tenminste een dag een goede visgids voor 100-150 euro (delen door 1,2 of 3 man) Naam: Petr Axamit, travelaxa.cz, . Hij spreekt goed Engels en Duits en kan ook een heel arrangement(huis, vergunningen enz.) regelen.
  • Reistijd ongeveer 10-12 uur, 1000 km
Uitrusting:
  • waadpak, goede anti-slip zolen, waadstok
  • regenjack
  • een 4 en een 5 hengel 8-9 feet, eventueel een 6 als je van plan bent superzware nimfen te proberen voor de diepste gaten
  • schepnet
  • leaders: voor het nimfen vrij kort, op de “ pielstukjes” ook niet te lang (punt 12-14), voor de gladde traagstromende stukken langer(300cm) en eventueel een dunnere punt(10-12)
  • vliegen: felgekleurde zware nimfen haak 10-12, lichtere nimfen olijf/bruinig en natuurlijk goud/zwartkop haak 10-12-14
Droog: kleinere maten 14-16-18, behalve meivliegen( deden het soms een uurtje)
Eendekontjes, hare’s ear, klinkhamers, ethafoamsedge, blue dun, miertjes en tups. Persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk mee. Op de wilde stukken is de klinkhamer prima zichtbaar.
Natte vliegen: heb ik weinig mee gevist,march brown deed het wel. Emergers heb ik gebruikt op een droppertje boven een licht verzwaarde nimf. Vooral aan het eind van de drift gaf dit soms resultaat.
Kosten: alles bij elkaar was ik 290 euro kwijt, dus huisje, vervoer, gids, vergunningen, eten en drinken (exclusief de wijn/whisky die ieder standaard van huis meeneemt)
Tot slot: heb je wat langer de tijd, dan is na de Eifel of het Sauerland het Reuzengebergte in Tsjechie een fantastische mogelijkheid. Prachtige natuur, mooi water, goede huisvesting, vis genoeg (maar wel kritisch), betaalbaar, kortom een aanrader!
Je kunt me natuurlijk altijd vragen om meer details.
Rob van Dijk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *