Als locate ‘De Rottige Meente’ een natuurreservaat in het zuidoosten van Friesland aan de grens met Overijssel. In de 19e eeuw en 20e eeuw ontstaan door turfwinning. Het is een prachtig natuurgebied wat ook populaire wandelroutes kent. Rond 1400 met schop en kruiwagen uitgegraven! De Scheene is het hoofdwater dat midden door het gebied stroomt. Indertijd een belangrijke vaarweg tussen Nijetrijne en Oldetrijne enerzijds en anderzijds Spanga, Scherpenzeel en Munnekeburen. Nu staan wij er voor ons plezier te hengelen, hoe tijden kunnen veranderen.
Een snoekdag die vorig jaar maart 2018 al in de activiteiten kalender was opgenomen maar door Koning Winter niet door kon gaan. Ook in de activiteiten kalender van 2019 was het lastig een datum te vinden naast alle andere initiatieven die de commissie weet te organiseren. Het werd uiteindelijk Zaterdag 16 maart.
Rond 10 uur verzamelen 9 deelnemers zich bij Café de Veehandel in Munnikeburen. Een even bijzondere als speciale locatie. Niet dat het voor een 5-sterren waardering in aanmerking komt maar wel door het authentiek interieur van z’n 40 jaar geleden met een al even authentiek maar erg hartelijke uitbaatster. De beste vrouw was wat aangeslagen want de avond ervoor had een groep uitgelaten kerels zichtbaar zijn sporen achtergelaten met scherven en ongedefinieerde smurrie over de vloer. We leefden met haar mee.

Aan een heerlijke kop koffie en king size gevulde koek keken we door het raam naar buiten, het weer is werkelijk bar en boos. Regen klettert door de wind tegen de enkel laags ramen. Typisch van dat weer wat mannen van jongetjes scheidt. Als mannen laten we ons dan ook niet kisten en gaan na het doornemen van de stekkenkaart ingedeeld in twee groepen er dan ook vol goede moed op uit.
Marcel, Leo, Thijs en Tjipke vormen de eerst groep. Zij richten zich op het noordelijke deel van De Rottige Meente. Arnold, René, Hans en ondergetekende Wessel de tweede groep die hun focus op het midden van het gebied gaan richten.
Bij het klaarmaken van de hengels valt Hans zijn reel ongelukkig op de klinkers en breekt de zool waardoor die niet meer op de hengel is te monteren, klote. Op z’n moment in regen en wind zinkt de motivatie tot onder nul. Hans houdt het met deze teleurstelling dan ook voor gezien. Ik realiseer me met Arnold en René er met twee snoekspecialisten te staan. Voor wat betreft het competitie element met de andere groep moet dat goed zitten!
Aan de waterkant is het werpen heel wat anders dan we gewend zijn maar met de wind in de rug blijkt het goed te doen. De lijn achterwaarts niet te ver verlengen en dan met een ferme zwaai voorwaarts hoog door de lucht en je streamer land zo 10 meter voor je in het water.
De snoekspecialisten kiezen voor helder gekleurde streamers. Zelf had ik er reeds een lichtgroen/wit gekleurde op zitten. Na nog geen 20 minuten vissen haakte ik een mooie dikke snoek van ca 70 cm. Opvallend zwart door de veenbodem. Ze lijken zijn los te zijn maar het wordt uiteindelijk toch een taaie visserij. We proberen langzaam strippen, snel, gevarieerd en struinen zorgvuldig hoekjes, inhammetjes, boompjes en ritkraagjes af wisselen toch ook nog maar eens van streamer. Vooralsnog blijft het na die ene snoek bij een kolk of iets van een aanbeet. Het duurt nog meer dan een uur tot Marcel in de andere groep tegen twee uur een snoek weet te landen. Een mooi beest van ca 80 cm. De stand is nu 1-1. Na wat missers pakt René een half uurtje later de derde snoek van de dag. Met ruim 60 cm ongeveer de helft van de lengte die René en Arnold op de randmeren weten te haken. Nog geen 5 minuten later ontvangen we bericht van de groep Marcel die zijn tweede snoek heeft gepakt. Zouden ze nu dan toch weer actiever worden? Dit geeft moed en we trekken na strategisch overleg met z’n drieën nog een keer diep het natuurgebied in naar een werkelijk prachtig stuk water waar we ook wat luwte hebben van een strook bomen.

De eerste, een mooie dikke vis van 70 cm voor Wessel 
De streamer zat diep, maar de snoek heeft er niets aan over gehouden 
Leo miste deze snoek en Marcel ging er met de buit vandoor. 
Het bindwerk de avond ervoor leverde niet alleen een mooie streamer op, maar ook deze prachtige snoek voor Rene
We staan pas kort te vissen als we vlakbij de kant een snoek uit het water zien springen en tussen het riet zien wegvluchten. Een paar tellen later een mega kolk bij een van onze streamers. Een mega snoek absoluut zonder een spoor van twijfel! We voelen meerdere snoeken aan onze streamers sappelen maar geen beland er op de kant.
Uiteindelijke blijft de stand met elke groep twee snoeken ex aequo. Niet te vergeten dat onze groep 3 en de andere 4 deelnemers telde … !
Kort na drie uur zijn we terug in ons stamcafé voor een gezellige after party met bitterballen en een biertje. De viservaringen worden flink aangespekt en overdreven. Rond vier uur vertrekt elk na een geslaagde dag, weer een fijne ervaring rijker en een overdosis zuurstof weer naar huis.
Wessel
